Julia

2013-08-02 11.22

 

Julia (Juliet) av Anne Fortier, 2010

Julie ärver en nyckel till ett bankfack i Italien. Där ska hon hitta svaren på familjens välbevarade hemlighet. Har den möjligtvis något med hennes namne Julia (som i Romeo och Julia) att göra?

Vår gemensamma besatthet av Shakespeares pjäs var en liten hemlighet som jag delade med min mor och ingen annan, precis som jag aldrig berättade för någon om min växande rädsla för att jag, liksom min mor, skulle dö vid tjugofem.

Romanen varvar nutid med historien om det ursprungliga (?) kärleksparet Romeo och Julia. Det är kanske inte så många som vet att Shakespeare inte hittade på alla pjäser själv utan tog gamla berättelser och skrev dramatik av dem. Så även Romeo och Julia.

Jag gillade framförallt den gamla historien. Det var roligt att tänka hur den kan ha utvecklats genom åren och till slut blev Shakespeares version. Den nutida berättelsen om Julie och hennes jakt efter familjehemligheten blev däremot både lite långsökt och  förutsägbar mot slutet.

Efter att ha läst Julia blev jag väldigt sugen på att se Romeo + Juliet, Baz Luhrmanns filmatisering av klassikern från 1996. För även om jag får skylla mig själv att jag läste romanen på svenska tycker jag allra bäst om citaten från pjäsen på engelska.

Skriv något här