Skip to content

The murder road

26 juli, 2016

Murder road

 

 

The murder road av Stephen Booth, 2015

En lastbil fastnar på vägen till den lilla byn Shawhead i Peak District. När en av byborna öppnar bildörren är hytten tom. Polisen spärrar av området och eftersom det bara finns en väg in (och ut) ur byn blir byborna upprörda och till synes oförstående.

Sometimes, just sometimes, this was a terrible place to live.

Även om det är mindre än ett år sedan jag läste en bok i serien om Cooper och Fry känns det längre sedan. Inte för att avståndet har gjort att jag tycker mindre om Ben Cooper. Jag tror det beror på att han lyckas tänka utanför ramarna, utan att alltid ha bevis för sina teorier, och att han framställs som en väldigt mänsklig person. Kanske är de känslokalla, operalyssnande och whiskeydrickande polisernas tid förbi?

Den här, liksom The woman in blue fick mig att vilja läsa om serien, inte minst Jungfrudansen, som gjorde att jag fick upp ögonen för Booth. Skulle det vara annorlunda att läsa de tidigare böckerna med ”facit” i hand?

No comments yet

Skriv något här

