Skip to content

Trenduttryck

14 juli, 2016

Jag tänker att grejen är den att ditt ordförråd kan bli hur bra som helst.

För ett tag sedan sa alla ”grejen är den att…” och jag förstod sällan vilken grejen faktiskt var. Sedan kom ”hur xxx som helst”, vilket en viss tv-inredare fortfarande verkar överanvända, och jag stod än en gång frågande. När allt är ”hur bra som helst” vad finns då kvar? På sistone har ”jag tänker/då tänker jag bara” börjat florera i min omgivning och jag tar mig för min metaforiska språkpanna. Känner du igen dig?

Jag antar att det är mina känsliga språköron som inte kan låta bli att lägga märke till dessa trenduttryck – och utveckla en motvilja till dem. När för många säger likadant blir det för mycket och för tråkigt för mig. Varierat språk är roligare. Det enda som krävs är att du använder en större del av ditt ordförråd. Prova!

No comments yet

Skriv något här

