Skip to content

The woman in blue

3 juli, 2016

Woman in blue

 

 

The woman in blue av Elly Griffiths, 2016

Ruth Galloways vän Cathbad är husvakt i den lilla byn Walsingham. En kväll ser han en kvinna i blått utanför huset. Var det självaste Madonnan? Dagen efter larmas polisen om en död kvinna i ett dike utanför byn. Iklädd endast nattlinne och blå morgonrock.

She stands before you, clad in blue, weeping for the world.

Det var ett tag sedan jag läste Elly Griffiths men denna den åttonde boken om arkeologen Ruth Galloway tog mig tillbaka till Norfolk på en sekund. Berättandet i presens skapar både närhet och driv i boken och, som trogna läsare vet, gillar jag huvudpersonen skarpt. Så mycket att jag kände mig ”tvungen” att läsa om hela serien i sommar.

Skriv något här

