Skip to content

Lucka 20: Agatha Christie

20 december, 2015

lucka 20

Den blå pelargonen (The Blue Geranium) 1932, Diomedes hästar (The Horses of Diomedes) 1947, Ett vattentätt alibi (The Unbreakable Alibi) 1929 & Döden i floden (Death by Drowning) 1932 av Agatha Christie

Fjärde adventssöndagens novellpaket består av en spökhistoria i ett middagssällskap, en knarkuppgörelse, en utmaning om att avslöja ett tillsynes tätt alibi och en fråga om mord eller självmord. Alla signerade världens deckardrottning: Agatha Christie.

Miss Marple, sa sir Henry, ni skrämmer mig. Jag hoppas att ni aldrig ska vilja röja mig ur vägen. Era planer skulle vara för bra.

Det var länge sedan jag läste något av Christie, även om jag vill minnas att jag tyckte om hennes böcker. Efter den här novellinjektionen vill jag läsa mer igen. Jag tycker inte om att komma på lösningen innan polisen, vilket var fallet i två av historierna, men i övrigt var de spännande och roliga små mysterier.

Novellerna ingår i novellsamlingarna Miss Marples mysterier, Herkules storverk och Par i brott. I år är det 125 år sedan Agatha Christie föddes. Fira med en novell!

No comments yet

Skriv något här

