Skip to content

Människa utan hund

10 juni, 2015

Människa utan hund av Håkan Nesser, 2006

Det är december och Rosemarie och Karl-Erik Hermansson förbereder en 105-årsfest. Karl-Erik fyller 65 och dottern Ebba 40 på samma dag. Den närmsta familjen är bjuden, men det är inte många av dem som egentligen vill vara med på festligheterna. När sonen Robert försvinner första kvällen tänker de andra att han kanske bara tröttnat på familjen, men när Ebbas son Henrik är försvunnen nästa morgon börjar de ana oråd.

En lång kedja av händelser, där det ena ledde fram till det andra och där det var omöjligt att hejda sig och gå bakåt i utvecklingen när man väl bestämt sig för vilket steg man skulle ta.

Det här den andra boken i kategorin böcker-jag-läser-för-jag-inte-har-tillgång-till-andra-och-eftersom-min-nyfunna-vän-gjort-sig-besväret-att-leta-fram-sina-svenska-romaner. Annars hade jag troligtvis inte läst den.

Språket är bitvis väldigt tekniskt, med mycket fakta och många siffror, och Nesser använder också många äldre ord, som både gör historien tråkig och gör den långsammare. Det var inte förrän efter kanske 200 sidor som det började bli någorlunda spännande och det enda som drev mig att läsa klart (förutom att jag ville kunna säga till min vän vad jag tyckte om boken) var att jag ville få klarhet i försvinnandena.

Personerna i boken tänker alla likadant, de ifrågasätter inte bara sina tankar utan också vilka ord och formuleringar som de formas av, vilket jag inte upplevde som trovärdigt. Inte heller att tonåringar skulle använda ord som härvidlag och konfys kändes rätt. Jag har inga problem med flera perspektiv i en berättelse, men det underlättar om de är olika, tänker olika och agerar olika. Även om familjemedlemmar delar gener är de inte lika för det.

Jag får nog hålla mig till e-böcker under den här utlandsvistelsen.

No comments yet

Skriv något här

