Skip to content

Kvicksand

22 maj, 2015

Kvicksand av Anne Swärd, 2006

Adam kör runt med sin svarttaxi i ett framtida Köpenhamn. Han letar efter sin försvunne bror. Azra försöker undvika mannen hon lämnat, men som ringer henne flera gånger om dagen. Måste vi släppa taget om det förflutna för att kunna leva?

Man förbereder sig för det värsta, men är aldrig beredd på att det allra bästa ska hända. Det är för stort. Ryms inte i ens händer. Och så förlorar man det nästan.

När du åkt utomlands utan en endaste skönlitterär bok får du hålla tillgodo med de svenska böcker som dina nyfunna vänner råkar ha stående i sina bokhyllor. Kvicksand är en sådan.

Jag gillade att den utspelade sig i Köpenhamn, där jag känner mig som hemma, och det var också lite det som drev mig att läsa färdigt den. Boken är indelad i tre delar med var sin huvudperson till samma historia. Den första delen tyckte jag minst om men är glad jag fortsatte läsa och fick upptäcka de två andra.

Även om Anne Swärd stundvis skriver poetiskt kommer jag troligtvis inte läsa mer av henne. Jag vill helst fångas av en bok på bara några sidor.

Varning! Det här är inte en bok för den som inte gillar öppna slut.

Skriv något här

