Skip to content

Sisterhood of the World Blogger Award

4 november, 2014

Emma har nominerat mig till Sisterhood of the World Blogger Award. Så klart är jag tacksam för detta men har valt att inte skicka vidare kedjeblogginlägget. Frågorna svarar jag dock gärna på! 

sisterhood

Här följer Emmas frågor och mina svar:

1. Hur ser din tre-i-topp-lista ut över de bästa böcker du läst?
Det är svårt att välja vilka som är bäst men några väldigt bra är – utan inbördes ordning: Bodil Malmstens loggböcker, Det finns bara en dikt av Cid Corman och Sommarboken av Tove Jansson.

2. Vilken är din favoritförfattare?
Jag tycker om många författare men Inger Christensen är definitivt en av favoriterna. Och Bodil Malmsten så klart.

3. Läser du helst översatta böcker eller på originalspråk?
Jag läser helst på originalspråk men läser hellre översatta böcker än inte alls.

4. Har du något favoritcitat från en bok du läst? I så fall, vilket?
Jag samlar på bokcitat men det här är helt klart ett av de bästa:

Affärsmannen på fönsterplatsen beställer vatten till maten.
     Vatten, vatten, platt vatten och vatten med bubblor, ska han bada, Evian, Badoit, Perrier.
     Jag beställer vitt vin till den så kallade förrätten och rött till den så kallade huvudrätten, maten på Air France blir allt mer bisarr för varje flight, små tofuklimpar i tandoorisås, vildris med russin och kalkon.
     Jag dricker bara några klunkar ur varje vinflaska men eftersom affärsmannen bredvid sitter där med allt sitt myckna vatten känner jag mig som en alkoholist.
     Som om jag skulle dricka mig redlös på de där små vinflaskorna och slänga mig tvärs över sätet i knäet på den vattendrickande affärsmannen.
     Jag noterar i min anteckningsbok:
     Sluta bry mig om vad andra tycker.
Bodil Malmsten

5. Idag är det många filmer och tv-serier som är baserade på böcker. Vad tycker du om det?
Jag tycker det är tråkigt med så få originalmanus i filmindustrin idag, men om denna trend med bokbaserade manus leder till ett ökat intresse för och läsning av böckerna vill jag inte klaga.

 6. Fortsättning på ovanstående fråga: Vilken är din favorit?
Mitt Afrika (Out of Africa) som är baserad på Karen Blixens bok Den afrikanske farm och andra dokument om och av författaren.

7. Vad får dig att köpa en bok?
Att jag vill ha den i bokhyllan för att kunna läsa om och om den så ofta jag vill, och kanske till och med stryka under en mening eller två i den.

8. Vad ska en bok helst handla om för att bli en favorit hos dig?
För mig handlar det nog mer om att språket eller berättelsen fångar mig. Innehåll och handling kommer i andra hand.

9. Vilken bok tycker du har det finaste omslaget?
De broderade omslagen till Mobergs utvandrarserie.

10. Vilken bok ska du läsa härnäst?
Främlingen på Wildfell Hall av Anne Brontë.

One Comment leave one →
  1. 5 november, 2014 09:58

    Kul att läsa dina svar! Jag tycker också att de broderade omslagen till utvandrarserien är så fina.

Skriv något här

