Skip to content

Me before you

28 juni, 2014

mebeforeyou

 

Me before you av Jojo Moyes, 2012

William Traynors liv förändras drastiskt när han är med om en motorcykelolycka. Till ett liv han inte vill leva. Hans nya assistent Louisa Clark bestämmer sig för att ändra på det.

I had a hundred and seventeen days in which to convince Will Traynor that he had a reason to live.

En fiktiv bok som min mamma – som annars bara gillar ”riktiga” böcker – vid upprepade tillfällen påpekat hur bra den är, gjorde mig både nyfiken och lässugen.

Bland omslagets alla recensionscitat återkommer ”heartbreaking” och jag funderade boken igenom på vad detta hjärtslitande var: Skulle någon bli olyckligt kär och i så fall vem? Skulle någon bli allvarligt sjuk? Skulle någon dö och skulle det i så fall vara ”fel” person?

Jojo Moyes roman – som fått den något motsatta titeln Livet efter dig på svenska – är i min mening inte fullt så hjärtslitande som citaten hävdar. Inte heller är den det mästerverk som min mamma låtit påskina. Kanske skruvades mina förväntningar upp lite väl mycket av hennes lovordande?

Jag menar inte att Me before you är en dålig bok. Det är en intressant historia med starka karaktärer och jag tycker den är både läs- och tänkvärd, men huruvida jag kommer tvinga alla andra att läsa den (vilket också står på omslaget) är en annan sak.

No comments yet

Skriv något här

