Skip to content

I kroppen min

18 juni, 2014

i kroppen min

 

I kroppen min – resan mot livets slut och alltings början av Kristian Gidlund, 2013

Kristian Gidlund är 27 år och får veta att han har cancer. Ska han kämpa eller ge upp? Vad vill han säga innan det är för sent? Och framför allt, vilka avtryck kan han lämna i den värld som han själv kanske inte får uppleva särskilt länge till?

Snart ska jag skriva en lista på saker som jag ska göra när allt det här är över. Jag hoppas att den blir lång. Att det blir en kraftfull lista. Men jag vet redan nu vad jag hoppas på. Jag hoppas att jag blir naiv igen. Att jag kommer att fortsätta tro att livet trots allt är en vacker historia. För det vill jag. Helst av allt. Jag vill att känslorna ska komma tillbaka som en bortsprungen jycke.
Jag ska se mig om över axeln, ropa ditt namn i natten, sitta utomhus och vänta. Vara beredd. Och så ska jag sätta mig ner på huk, så att jag kan ta emot dig när du kommer springande. Sedan är det du och jag igen. Och det ska ingenting någonsin få ändra på.

När journalisten Kristian Gidlund blev sjuk började han skriva en blogg. Jag följde inte den men texterna I kroppen min är delvis hämtade från den (tror jag). I höstas blev jag tipsad om den här boken och är väldigt glad att jag nu till slut också har fått läst den. Jag har njutit av den både som en blogg, några sidor i taget, och som en bladvändare, med en medryckande frenesi och ett hopp om att slutet kanske kanske kanske ändå inte blir som jag tror.

Gidlund skriver ärligt, nära, vackert och poetiskt. Ett språk som tilltalar mig och ger mig skrivlust. Han talar om det som är viktigt i livet, om kampen mot cancern, om politik och om kärlek. Han delar med sig av sina tankar och drömmar. De enkla och vardagsnära. De brutala och smärtsamma. De drömmar som för alltid kommer att förbli drömmar.

Världen är helt klart en poet fattigare sedan i höstas. Kristian Gidlund, du gör fortfarande världen till en vackrare plats. ”Du satsade allt. Jag vet. You did good.”

No comments yet

Skriv något här

