Skip to content

Laktos eller mjölkprotein?

30 maj, 2014

Jag är mjölkallergiker (video)

Om du är allergisk vet du säkert hur det är. Du är hembjuden till någon som ansträngt sig för att du också ska kunna äta maten. Precis innan du tar första tuggan frågar du en extra gång om innehållet och då visar det sig att du trots allt inte tål maten.

Detta har tyvärr hänt mig och varje gång känner jag mig lika dum mot mina vänner. De har verkligen försökt att anpassa maten för min skull och sen kan jag ändå inte äta den.

Därför vill jag än en gång förklara att det är skillnad på att vara laktosintolerans och mjölkproteinallergi. Laktosintoleranta kan äta laktosfria mejeriprodukter medan mjölkproteinallergikern inte tål någon mejeriprodukt alls, eller som Anna Hagnell skriver i Hembakat för alla: ”Det måste så att säga vara kofritt”.

No comments yet

Skriv något här

