Skip to content

Soul surfer

10 maj, 2014

soulsurfer soulsurfer2

 

Soul surfer av Bethany Hamilton, 2006

Soul surfer, regi: Sean McNamara, 2011

Bethany Hamilton var en lovande surfare redan som 13-åring, men en tidig höstmorgon ute på revet blev hon attackerad av en haj och förlorade sin ena arm. Soul surfer är den sanna berättelsen om Hamiltons kamp att komma tillbaka efter attacken, till vardagen, till livet som tonåring och inte minst till livet som surfare.

Det handlar inte bara om adrenalin. Surfing är en kraft som berör både kropp och själ. Det är därför jag surfar. Det är därför jag står ut med armarna så ömma och svaga att de känns som spagetti. Det är därför jag sväljer litervis med saltvatten och går upp tidigt på morgonen dag efter dag.

Boken är personligare än filmen men lite för pratig för min smak men jag gillade att historien långsamt kom fram parallellt med bakgrund och andra anekdoter. Filmen däremot spelar upp historien kronologiskt och då inte bara ur Bethanys perspektiv.

Självklart ger filmen mer surf-, Hawaii- och sommarkänsla än boken men den berör trots allt inte mer än andra Hollywoodfilmer. En rolig detalj i filmen är att Bethany Hamilton är ”body double” i de flesta surfscenerna.

Soul surfer är en inspirerande berättelse om att aldrig ge upp och de som provat att surfa kan säkert intyga hur svårt det är – med två armar, men om det är den bästa surffilm jag sett låter jag vara osagt.

Skriv något här

