Skip to content

Svart som natten

12 februari, 2014

2014-02-15 10.39.17 

 

Svart som natten (Raven black) av Ann Cleeves, 2006

Catherine Ross hittas död på ett snöigt fält en kall januarimorgon på Shetlandsöarna. Mordet för tankarna hos invånarna i Ravenswick till den försvunna (och troligtvis mördade) flickan Catriona Bruce för många år sedan och för dem är mördaren given. Men kommissarie Jimmy Perez är inte lika säker.

Det föll mig inte in att vara orolig för henne. Det här är Shetlandsöarna. Det är tryggt. Alla känner alla.

Jag är ständigt på jakt efter en bra deckarserie och när jag väl hittar en, försvinner böckerna snabbt och sedan sitter jag där och trummar med fingrarna och väntar på att nästa bok ska komma ut. Tyvärr når inte Cleeves bok upp till den kategorin.

Förvisso är det inte en dålig bok och mördaren var så gott som en total överraskning men det är något som skaver lite grann. Det är mycket möjligt att det är språket och att det kan skyllas på en dålig översättning, men jag orkade inte läsa på engelska den här gången. Kanske är det dags att läsa några av Elizabeth Georges tegelstenar igen? Även om de är otympligt tjocka.

No comments yet

Skriv något här

