Skip to content

Jakten

12 oktober, 2013

En tilfældig løgn som rammer en uskyldig mand (trailer)

Jakten (Jagten), regi: Thomas Vinterberg, 2012

Lucas (Mads Mikkelsen) jobbar på förskola och kämpar för att få vårdnaden om sin son. En dag blir Lucas felaktigt anklagad för att ha utnyttjat en liten flicka, Klara (Annika Wedderkopp), på skolan och han får snabbt hela samhället mot sig.

Der findes så meget ondskab her i verden

Den obehagligastämningen lurar redan tidigt i filmen. Som om man vet att det bara kan gå åt ett håll. All min sympati gick till den oskyldigt utpekade, för hur bevisar man sin oskuld när ord står mot ord?

Mads Mikkelsen storspelade som vanligt, och jag tycker också han gör sig bäst i komplexa karaktärer (jämfört med platta skurkroller), och Annika Wedderkopp gjorde också en bra insats – för att bara var 5 år gammal.

Jag tror inte att våld löser någonting. Jag tror inte på hämnd. Jag tror inte på att ge igen. Jag tror inte på att döma människor ohörda. Det är en enkel form av tortyr att bli utstött i samhället man lever i.

Filmen hade världspremiär förra året på Cannes-festivalen, där Mikkelsen fick priset som bästa skådespelare. Om du bara ska se en film i år, se Jakten!

No comments yet

Skriv något här

