Skip to content

I det förflutna

27 september, 2013

förflutna

 

I det förflutna (The distant hours) av Kate Morton, 2010

Meredith evakueras under andra världskriget, från London till Milderhurst Castle på landet. På slottet bor Raymond Blythe, författare till gotiska romaner, med sina döttrar. 50 år senare får Meredith ett brev, som varit på villovägar sedan kriget, och starka känslor väcks till liv.

Har ni någonsin undrat hur det luktar inne i ett riktigt gammalt slott? Jag kan inte säga att jag hade gjort det innan jag besökte Milderhurst Castle, men nu vet jag precis. Mögel och ammoniak, en nypa lavendel och åtskilligt med damm, plus doften av mycket gammalt, gulnat och skört papper. Och dessutom en underton av något annat, en kvav, mjuk och nästan unken doft. Det tog mig ett tag att få korn på vad det var, men nu tror jag att jag vet det. Det är doften av det förgångna. Tankar och drömmar, förhoppningar och motgångar som har bringats i sakta jäsning av den instängda luften och aldrig har kunnat skingras och försvinna på allvar.

Romanen växlade mellan krigstid och nutid, och det var en spännande historia som jag villigt vände blad i, men jag är osäker på om jag gillade slutet. Kanske är det så verkligheten ändå är: brutal och lojal?

På det stora hela tycker jag om sådana här böcker – lagom tjocka (550 sidor) och med en gåta som huvudpersonen får lösa tillsammans med läsaren. Att så många av karaktärerna i boken skrev tyckte jag var extra roligt och det gav mig skrivinspiration, även om situationen för skribenter var annorlunda förr.

No comments yet

Skriv något här

