Skip to content

Maken

25 augusti, 2013

DSC01462

 

Maken av Gun-Britt Sundström, 1976

Martina och Gustav vill ha varandra men olika mycket. Under sju år försöker de vara tillsammans (eller gifta som de själva säger) trots obalansen i förhållandet. Beslutet att vara ärliga mot varandra verkar dock inte alltid vara till hjälp.

Vi vill ha varandra, men vi kan alltså inte enas om formerna för detta havande. Det är olika ”varandra” vi vill ha.

Det här är en bok om ett väldigt väldigt långt på-och-av-förhållande. Min sympati växlade mellan Martina och Gustav, och kanske är det en del av det som gör den här romanen till en klassiker.

Sundström beskriver sin samtid utan att värdera och lyckas få med många diskussioner om litteratur, filosofi, politik och storfamiljer, vilket jag uppskattar. Dessutom är det ganska ovanligt i dagens romaner så det känns uppfriskande ANNAT ORD? trots att boken är 40 år gammal.

Jag-berättaren Martina är både frispråkig och allvarlig och levererar sköna underfundiga kommentarer om livet. ”Infödingar dansar regndanser, jag önskar jag kunde en tödans”, för att nämna en.

VARNING! Läs inte mer om du vill läsa boken.

Det svåra för mig genom hela boken var att förstå hur Gustav kunde hitta nya kvinnor att (parallellt) inleda relationer med trots att han älskade Martina så otroligt mycket. Såg man på otrohet på ett annat sätt på 70-talet? Hade de ett öppet ”äktenskap”?

No comments yet

Skriv något här

