Skip to content

Farlig midsommar

25 juni, 2013

DSC01420

 

Farlig midsommar av Tove Jansson, 1969 (1954)

Det närmar sig midsommar i Mumindalen och naturen är orolig. Det eldsprutande berget rör på sig och plötsligt börjar vattnet stiga. Muminfamiljen tvingas överge sitt vattenfyllda hus och driver iväg på en äventyrlig midsommarresa.

Det är bara skurkar det går illa för.
    Säg inte det, utbrast Homsan. Jag känner skurkar som aldrig är med om nånting farligt.

Den här boken plockade jag ur bokhyllan förra veckan för det kändes som en lämplig bok så här års. Och det var precis lagom litteratur för mina midsommarresor fram och tillbaka över halva Skåne.

Även om jag är väldigt förtjust i Tove Janssons berättelser hade jag glömt hur könsstereotypa mumintrollen är. Men det är kanske bara att acceptera i en så här pass gammal bok?

No comments yet

Skriv något här

