Skip to content

Djävulsklippan

21 maj, 2013

DSC01358

 

Djävulsklippan (The Devil’s Edge) av Stephen Booth, 2011

I en liten engelsk by hittas en kvinna mördad i sitt kök och hennes man påträffas dödligt skadad i ett annat rum i huset. Misstankarna faller direkt på den rånarliga som härjar i trakten. Ben Cooper, nyutnämnd till kriminalinspektör, tar itu med fallet och inser snabbt att grannsämjan inte är särskilt god i byn och att invånarna hellre skyddar sig själva än berättar något för polisen.

Ingen vill avslöja mer än absolut nödvändigt.

Även om det varit ganska tyst på bloggen den senaste tiden innebär det inte att jag låtit bli att läsa böcker. Jag har bara inte haft tid (eller energi) att skriva om dem jag läst.

Djävulsklippan är den elfte boken om poliserna i Derbyshire och eftersom jag nu snart läst alla böckerna om dem (och redan skrivit vad jag tycker om dem) tänkte jag försöka förklara vad som gör en kriminalroman till en bra bok för mig.

Två viktiga faktorer är språket och intrigen. De måste båda flyta på och inte spreta åt olika håll och historien måste vara så pass spännande att jag drivs att läsa vidare. Som läsare vill jag inte vara smartare än poliserna och det ska inte finnas allt för många stereotypa karaktärer. Totalt sett, ungefär samma sak som jag kräver av andra böcker.

No comments yet

Skriv något här

