Skip to content

Flickan i floden

24 april, 2013

DSC01355

 

Flickan i floden (The lost river) av Stephen Booth, 2010

Mitt i en värmebölja i Derbyshire hittas en flicka drunknad i en flod. Ben Cooper är inte helt övertygad om att det var en olycka, vilket föräldrarna hävdar. Diane Fry kan inte hjälpa honom den här gången eftersom hon är i Birmingham för att ta itu med ett gammalt fall, som hon helst velat glömma.

När omständigheterna var de rätta kunde vem som helst begå mord. Eller snarare när omständigheterna var helt fel.

Det här är tionde boken om poliserna Diane Fry och Ben Cooper och det som skiljer den här boken från de andra är att det ena fallet handlar om Frys förflutna. Det var intressant att se hur hon reagerade när det inte var hon som var utredaren utan offret, och jag antar att det gav den fiktiva karaktären samma sak.

Jag har slutat läsa baksidestexterna, åtminstone innan jag läser själva böckerna. På sin höjd läser jag första meningen, för jag vill inte läsa något som förstör läsupplevelsen eller avslöjar för mycket. Så är tyvärr fallet med den här boken.

LÄS INTE MER OM DU VILL LÄSA FLICKAN I FLODEN!

Redan i den tredje meningen på baksidan av boken talas det om ett andra lik, vilket i själva boken inte hittas förrän ca 90% av sidorna är lästa. Ibland undrar jag hur de som skriver baksidestexterna tänker. Är det inte meningen att det som står där ska locka till läsning och (eller) sammanfatta romanen utan att avslöja för mycket av slutet?

Skriv något här

