Skip to content

Misstro

22 februari, 2013

DSC01328

 

Misstro (The Complaints) av Ian Rankin, 2009

Malcolm Fox är internutredare inom polisen och får i uppdrag att undersöka pedofilmisstänkte kollegan Jamie Breck. Men när Fox systers sambo mördas och Breck får hand om det fallet börjar Fox tvivla. Är Breck verkligen den som Fox chefer påstår och vem kan Fox egentligen lita på?

Även om du är paranoid, sa han till sig själv, så innebär det inte att de inte är efter dig.

Vad jag har förstått är Ian Rankin en av de bästa (mest säljande) brittiska deckarförfattarna och Misstro är väl inget undantag. Trots sina 450 sidor med många karaktärer och olika spår tappade jag aldrig tråden och spänningen hölls på relativt hög nivå boken igenom men det jag saknade var kvinnorna. Kanske är jag bortskämd med genusmedvetna författare men det här kändes lite väl torrt och tråkigt och jag är inte helt övertygad om Rankins förträfflighet.

No comments yet

Skriv något här

