Skip to content

Askungar och Tusenskönor

13 februari, 2013

DSC01324

 

Askungar av Kristina Ohlsson, 2009

En liten flicka försvinner på ett tåg mellan Göteborg och Stockholm. Pappan blir genast misstänkt och alla resurser läggs på att hitta honom. Men den civilanställda utredaren Fredrika Bergman är övertygad om att man missat något.

Tusenskönor av Kristina Ohlsson, 2010

Ett äldre par hittas skjutna i sitt hem. Det verkar som om mannen tagit livet av sin hustru och sedan sig själv. I Bangkok håller en kvinna på att bli avskuren från omvärlden – hennes flygbokning är försvunnen, lösenordet till mailen fungerar inte och plötsligt påstår någon att hon har ett falskt pass.
Fredrika Bergman och de andra i Alex Rechts utredningsgrupp tar sig an fallet med det döda paret. Finns det en koppling till kvinnan i Thailand?

Jag är rädd att jag inte förstår, viskade hon, även om hon för första gången började ana omfattningen av sina problem. Och jag heter inte Terese…

Jag närmade mig Kristina Ohlssons böcker med förhoppningen att äntligen hitta en bra svensk polisserie och därför läste jag Tusenskönor, uppföljaren till Askungar, direkt efter att jag läst ut den första, så det blev som en enda lång historia, en lång roman. Jag hade egentligen inte riktigt fastnat för serien, men ville så gärna att det skulle fungera.

Den andra boken var helt klart bättre än den första. Framförallt kom jag inte på vem mördaren var innan poliserna gjorde det i den andra och det vet ni att jag uppskattar.

Visst finns det ett visst nytänk i de här böckerna (i en annars ganska kliché-drabbad genre) men det jag har emot dem är det språkliga. Jag vet inte riktigt vad men det är något som inte stämmer, och då hjälper det inte att författaren överanvänder ett uttryck som ”så att säga”. Det hade varit en sak om det var en av karaktärerna som sa så men när alla slänger sig med det i tid och otid blir jag trött och lämnar tillbaks böckerna och börjar genast leta efter en ny polisserie att fastna för. Tips mottages tacksamt!

Skriv något här

