Skip to content

Dirigent eller dirigent?

12 februari, 2013

Ikväll sänds sista avsnittet av Maestro och jag tycker det är ett roligt program att titta på men vad jag inte förstår är att alla (!) i programmet säger diri-g-ent och diri-g-era – med hårt g. Jag säger diri-ch-ent och diri-ch-era.  Någon mer än jag som gör det?

2 kommentarer leave one →
  1. Marty permalink
    13 februari, 2013 17:37

    Hm.. jag säger nog som du! Om jag inte är i fina sammanhang eller med diri-g-enten him/herself:) Jmf ar-ch-itekt och ar-k-itekt..

    • 14 februari, 2013 15:38

      Så du säger båda varianterna beroende på sammanhang? Jag använder samma alltid. Dessutom säger jag arkitekt och orkidé med hårt k. Märkligt?

Skriv något här

