Skip to content

D eller t?

23 januari, 2013

En gång är ingen gång. Två gånger är en (dålig) vana. 

Det är nu andra romanen jag läser på en månad där författaren använder stavningen landställe (istället för lan-t-ställe). Först tänkte jag att det bara var jag och att det kanske var något dialektalt men nu tror jag inte längre det. Jag vet att båda stavningarna är korrekta men det där d:t stör ändå mitt öga. Jag tänker att man åker till sitt ställe på landet men man är på sitt lantställe. Vad säger ni?

5 kommentarer leave one →
  1. 25 januari, 2013 15:07

    Lantställe så klart. Landställe låter nästan som en landningsbana.

    • 25 januari, 2013 15:48

      Jag håller med dig! Konstigt nog gör varken dessa författare eller deras redigerare det.

  2. Marty permalink
    28 januari, 2013 16:33

    Håller med:)

  3. 25 februari, 2013 00:27

    Håller också med.

    • 25 februari, 2013 12:48

      Härligt att vi är överens. Synd att författarna inte håller med oss.

Skriv något här

