Skip to content

I de lugnaste vatten

4 januari, 2013

DSC01320

 

I de lugnaste vatten av Viveca Sten (2008)

En död man flyter iland på ön Sandhamn och Thomas Andreasson från Nackapolisen sätts att utreda drunkningsolyckan. Men är det verkligen en olycka som ligger bakom hans död?

Om hon bara hade lyssnat på honom hade allting gått bra. Det skulle ha varit så enkelt att göra som han ville.

När jag valde den minsta boken bland deckarna i hyllan inför julhelgen tänkte jag att det var ett bra val (för väskan blev inte så tung) men det var tydligen inte så smart att bara gå på vikten.

Med vissa språkdetaljer som stack ut (t.ex. givit och landställe) tror jag inte I de lugnaste vatten är skriven för mig, utan snarare för en äldre målgrupp.  Det enda som höll mig kvar i boken var att jag ville veta vem mördaren var – för jag visste att polisens motivbild var alldeles för enkel för att stämma.

För den som gillar svenska polisserier finns Stens böcker filmatiserade och visades senast under julen på tv 4.

3 kommentarer leave one →
  1. 4 januari, 2013 22:04

    Det är likadant med Mari Jungstedt. Hennes böcker är också alldeles för lätta.

    • 6 januari, 2013 21:54

      Har bara läst en av hennes och vill inte läsa fler…

Trackbacks

  1. D eller t? « livet med andra ord

Skriv något här

