Skip to content

Bokkalender 15: överskattad

15 december, 2012

DSC01284

 

Förhoppningsvis var Kongens fald den sista romanen jag läste för att jag var tvungen (=kurslitteratur). Den blev utsedd till århundradets danska bok i Danmark 1999 men efter att ha läst den två och en halv gång förstår jag det fortfarande inte. Förvisso blev den bättre andra gången men jag har definitivt läst bättre böcker. Kanske beror det på att jag oftast varken förstår eller uppskattar den typen av litteratur – den som nobelpristagare skriver eller som Akademien tycker om.

En annan bok som många gillar men inte jag (likt En dag förra året) är den svenska Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann. Den tillhör absolut inte den sortens litteratur som jag nyss nämnde, utan är snarare på andra sidan, det vill säga litteratur som säljer bra, blir film och så vidare. Oftast förstår eller uppskattar jag inte den typen av litteratur heller.

Bokkalendern är en sammanfattning av bokåret på bloggen med gamla och nya boktips.

Skriv något här

