Skip to content

Tjuvarnas stad

30 november, 2012

DSC01216

 

Tjuvarnas stad (City of thieves) av David Benioff, 2008

I Leninggrad 1942 får tjuven Lev och desertören Kolja ett uppdrag av en rysk överste. De ska hitta ett dussin ägg på fem dagar – i ett belägrat Ryssland i den smällkalla vintern. Om de misslyckas kommer de att avrättas på grund av sina brott.

”Oroa inte dig, min vän, jag tänker inte låta dig dö.”
Jag var sjutton år och korkad och jag trodde på honom.

Tidigare i år fick jag tips av min kringresande kusin och vän om den här boken. Eftersom jag har så många andra böcker på min vill-läsa-lista tar det tyvärr ofta ett tag innan jag läser boktipsen jag får.

Jag läste pocketversionen och den var perfekt att ha med i väskan när jag reste runt i storstan på semestern förra veckan. Dessutom visade den sig vara så mycket bättre än kursromanen Kongens fald som jag egentligen tänkt läsa först. Till skillnad från den danska boken fastnade jag direkt för Tjuvarnas stad och ville veta hur det skulle gå för Lev och Kolja. David Benioff har skrivit en spännande historia med ett både oväntat och lite tillrättalagt slut.

No comments yet

Skriv något här

