Skip to content

Så som du hade berätta det för mig (ungefär) om vi hade lärt känna varandra innan du dog

7 september, 2012

  

 

Så som du hade berätta det för mig (ungefär) om vi hade lärt känna varandra innan du dog av Jonas Hassen Khemiri, 2011

Han sitter och dricker äppeljos och kollar på en repris av ett debattprogram på tv när det plötsligt ringer på dörren och utanför står det en hel armé poliser.

Och då. Äntligen. Förstod jag vad som var på gång.

Jag kom i kontakt med Khemiri första gången för fyra år sedan när han besökte den folkhögskola jag då gick på. Efter en föreläsning för hela skolan (där han bland annat pratade om ordet ‘driva’) fick min klass egen tid med honom. Han berättade för oss om hur det var att vara författare och delade med sig av några skrivtips (som jag faktiskt använder än idag!).

Den hösten läste jag Montecore, såg pjäsen Fem gånger Gud och diskuterade mediaresponsen av Ett öga rött och den bild av författaren och hans stil som då växte fram hittar jag också i den här novellen. Vad är på riktigt, vad händer bara i huvudet och vem driver med vem (för att låna författarens egna ord) hinner man fundera på innan det klassiska novellslutet kommer.

Novellix ger ut noveller i fickformat och i stället för novellsamlingar har de valt att ge ut novellerna styckvis. Detta är nummer sex.

2 kommentarer leave one →
  1. 9 september, 2012 16:16

    Åh, jag älskar Khemiri så tack för tipset!

Skriv något här

