Skip to content

De från norr kommande leoparderna

5 september, 2012

 

De från norr kommande leoparder av Bodil Malmsten, 2009

Malmstens tredje ”loggbok” består precis som sina föregångare av korta stycken blandade med små bilder och citat – ungefär som en blogg i bokform. Författaren har flyttat från Finistère till en annan stad vid Atlanten och försöker komma till ro där. I boken berättar hon bland annat om resor, märkliga grannar och känslorna inför det franska och svenska samhället.

Det här är boken som fick mig att börja läsa Bodil Malmsten, eller snarare var det ett stycke ur den som gjorde det: Jag noterar i min anteckningsbok: Sluta bry mig om vad andra tycker.

Citatet är taget lite ur sitt sammanhang men den beskriver ändå ganska bra stilen, den är ärlig och personlig och lyckas kombinera både vemod och humor. Jag ler, jag skrattar, jag sörjer med författaren när jag läser, jag skriver upp citat från hennes stycken … och jag sträcker mig efter nästa bok!

Skriv något här

