Skip to content

Till skogs

14 augusti, 2012

 

Till skogs (In the Woods) av Tana French, 2008

Rob Ryan och Cassie Maddox är två unga och begåvade poliser som jobbar på mordroteln i Dublin. En dag hittas en flicka dödad i Knocknaree. På samma plats försvann två barn för tjugo år sedan – Robs bästa vänner.

Jag kräver sanningen. Och jag ljuger.

Det här är en av de bästa kriminalromaner jag läst! Jag älskade den från första stycket av prologen. Den känsla som prologen gav mig lovade mycket och romanen höll också för det. Att hålla kvar spänningen (och läsaren) under nästan femhundra sidor och ändå inte tappa fokus på historien är inte lätt men French lyckas med det.

Precis som poliserna hade jag många förslag på vem som var mördaren innan det avslöjades till slut och jag är tacksam att det inte var enkelt att räkna ut (som det varit i andra böcker i sommar).

Jag beundrar Tana French som skrivit en så lysande debut och kunde inte låta bli att låna fortsättningen Likeness igår, även om jag egentligen har många andra böcker i hyllan.

 

Skriv något här

