Skip to content

Längtans ö

29 juli, 2012

 

Längtans ö (The island) av Victoria Hislop, 2008

Utanför den lilla byn Plaka på Kreta ligger ön Spinalonga. En ö som länge var Greklands spetälskekoloni. Till Plaka kommer Alexis Fielding för att hitta sanningen om sin mammas historia. Något som hon aldrig hört hennes mamma tala om. Kommer det förflutna påverka framtiden för Alexis?

Eleni förstod den enkla handlingens inneboende kraft, de små detaljernas styrka.

Något av det bästa jag vet är att uppslukas av en bok från första sidan. Somna med den uppslagen i sängen, fortsätta läsa den så fort jag vaknar, låta den följa med till stranden (och nästan hålla mig från att bada väl där) och längta efter att få komma hem och läsa den även när den tagit slut. Precis så var Längtans ö för mig!

Hislops debutroman är som en grekisk saga – trots att den utspelar sig i modern tid –  om kärlek som överlever allt, med flera vändningar i berättelsen som jag inte räknat med. Boken är en släktkrönika som ger inspiration att ta reda på mer om min egen släkt. Inte för att jag tror det varit lite mycket dramatik på den skånska slätten som på de grekiska öarna men ändå.

2 kommentarer leave one →
  1. 11 augusti, 2012 16:59

    Hade inga förväntningar när jag började på The Island men väl inne kunde jag inte lägga ifrån mig den. Fantastisk debut.

Skriv något här

