Skip to content

Du kommer inte undan

10 juli, 2012

 

Du kommer inte undan av Christina Larsson, 2009

Kändisrevisorn Erik W Sternheg blir brutalt mördad i sitt hem en snöig decemberdag i Göteborg. Mordet skapar turbulens inte bara inom familjen utan också i vissa andra kretsar. Kaos är det också för två unga kvinnor i stan som blir trakasserade och förföljda av män de träffat på nätet. Kommer kvinnorna någonsin bli fria från sina plågoandar och ska kriminalkommissarien Ingrid Bergman med kollegor lyckas reda ut mordet och få en fridfull jul?

Ormen som flyttat in i hennes mage vred sig några extra varv medan den sakta åt upp henne inifrån.

Det här är en klassisk göteborgsdeckare som rör sig i flera lager där pengar, sex och makt är största drivkrafterna.

Jag gillade att få klura på vem mördaren var och hur det skulle gå för de trakasserade kvinnorna men det är störigt när jag som läsare är smartare än kriminalkommissarien – som ska vara en av Sveriges bästa. ‘Gick du på den lätte?’, ville jag ropa till henne flera gånger. Upplösningen på just det jag kom på – men inte Ingrid Bergman – kommer dock inte förrän i nästa roman (gissar jag).

Efter att ha läst Du kommer inte undan kan jag inte säga att jag blir särskilt sugen på att nätdejta, så läs den inte om du håller på med sånt.

Skriv något här

