Skip to content

Radiomissen

28 maj, 2012

Jag vet det är svårt att prata i direktsändning men kan ändå inte låta bli att lägga märke till de små missarna när radion blivit min bästa vän på sommarjobbet.

”Vilket rufsigt väder det är idag” (betyder det blåsigt eller ruskväder?)

”Du ska hålla henne på halsen under nästa låt” (förvisso möjligt men i sammanhanget menade han nog halster)

Gonorré har varit i princip utdöd i Sverige” (trodde bara det var djur och växter som var utdöda)

Det kan också vara jag som missat möjliga kandidater till årets nyord. Vad säger ni?

5 kommentarer leave one →
  1. 28 maj, 2012 09:02

    Nog blir det en hel del språkliga fel i direktsändningar men när det gäller idiomatiska uttryck tror jag mer på att det handlar om okunnighet. Folk har helt enkelt mindre känsla för dem så därför hittar man sådana här fel i tidningar också. Rufsigt väder tycker jag var lite roligt. Man förstår precis att det blåser rejält.

    • 29 maj, 2012 13:55

      Troligtvis sant. Igår hörde jag en radiopratare som sa ”jag” istället för ”ja” och att ”sommaren gjort sitt intrång”. Jargong eller miss?

      • 29 maj, 2012 21:37

        Du är för snäll när du väljer mellan jargong eller miss. Det måste vara en dundertabbe.

  2. 29 maj, 2012 22:22

    Ja eller som du skrev tidigare: okunnighet.

Trackbacks

  1. Vego-tips « livet med andra ord

Skriv något här

