Skip to content

Hundraåringen

23 maj, 2012

 

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson, 2009

Allan Karlsson har levt ett händelserikt liv. Han har rest över hela världen, varit med om många äventyr och träffat flertalet betydelsefulla personer. På sin hundraårsdag bestämmer Allan sig för att det är dags för ännu ett äventyr och kliver ut genom fönstret på äldreboendet och försvinner.

Det är som det är och det blir som det blir.

I början av boken tänkte jag att den påminde om Forrest Gump men allt eftersom historien utvecklade sig gled mina tankar över till Arto Paasilinna istället (som också blir omnämnd i boken). Allans liv är en absurd historia. Han verkar vara ett språkgeni som kan lära sig ett nytt språk hur snabbt som helst och hur mörk framtiden än verkar lyckas han alltid ta sig ur de kniviga situationer han hamnar i, oftast med devisen att allt går att lösa med brännvin.

Den här boken tillhör kategorin ”böcker jag läser för att förstå varför det är så stor uppståndelse kring dem”. Likt Spill, En dag och Hypnotisören har jag dessvärre inte heller efter att ha läst Hundraåringen fått svar på den frågan. Persongalleriet består av platta karaktärer, där de fåtal kvinnor som får vara med antingen är sträng äldreboendeföreståndare, dum korrupt asiatisk ambassadör eller omtalas som ”den sköna”, och boken drivs fram av en humor som jag inte förstår mig på. Om Jonasson försöker vara samhällskritisk i sin bok försvinner det tyvärr bland de här två framträdande dragen i berättelsen.

Jonas Jonasson sommarpratade förra sommaren. Jag tror jag håller mig till hans talade ord i fortsättningen.

4 kommentarer leave one →
  1. 23 maj, 2012 21:49

    Det är så fint att läsa din blogg, för jag känner nästan alltid igen mig… likaså den här gången 🙂 Jag har ju läst ”En dag” och ”Hundraåringen” just av samma anledning som du och förstår inte heller varför de är så otroligt populära.

    • 23 maj, 2012 22:24

      Vad skönt att jag inte är ensam. Vi borde kanske sluta läsa böcker som ”alla” andra gillar?!

      • 24 maj, 2012 22:52

        Ja, vi borde nog det. Alla andra har uppenbarligen inte så bra boksmak 😛

Trackbacks

  1. Bokkalender 15 – överskattad « livet med andra ord

Skriv något här

