Skip to content

Är det så det SKA vara?

9 maj, 2012

På sistone har jag lagt märke till det ökade bruket av ändelsen –erska. Ofta handlar det om bloggerska men även lantbrukerska och hopperska har passerat. Kanske reagerar jag eftersom jag själv sällan skiljer på bloggare (eller lantbrukare) på det här sättet. För mig är ändelsen –are neutral och om jag någon gång blir publicerad tänker jag utan tvekan kalla mig författare och inte författerska.
Hur tänker ni?

4 kommentarer leave one →
  1. 10 maj, 2012 08:33

    En konstig utveckling. Det verkar som om man tar flera steg tillbaka genom detta sätt att skilja på manliga och kvinnliga utövare.

  2. 13 maj, 2012 16:09

    Har aldrig tänkt på det förut. Men håller helt med dig!

  3. 17 maj, 2012 18:16

    Jag skulle kalla mig för Författare. Det känns lite krystat att måste sätta kön på precis allt man gör när det inte är därför man skriver.

Skriv något här

