Skip to content

Porto Francos väktare

18 april, 2012

 

Porto Francos väktare av Ann Rosman, 2011

Agnes stiger  i land i Marstrands hamn i slutet av 1700-talet. Hon har klippt av håret, lindat brösten och hoppas att folk ska tro hon är en ung man så att hon inte tvingas åka tillbaka. På grannön drygt två hundra år senare hittar några ekologistudenter en kvinna och ett spädbarn vid en exkursion på en mosse. Kriminalinspektör Karin Adler får i uppgift att ta reda på vem kvinnan är och hur hon hamnade i mossen. Hur länge kan hon ha legat där?

Små tjuvar hänger man, för de stora lyfter man på hatten.

Tidigare i år skrev jag att jag ville läsa mer om människorna på öarna i Ann Rosmans Själakistan, så när jag såg den här boken på biblioteket var jag bara tvungen att låna den.

Porto Francos väktare är den tredje romanen i serien om kriminalinspektör Karin Adler. Man får direkt sympati för huvudpersonerna och växlingen mellan nu- och dåtid bygger upp spänningen ytterligare i mordgåtan.

Det är så skönt att sitta i solen på balkongen och njuta av en bok, låta sig uppslukas av historien och knappt kunna lägga den ifrån sig. Jag önskar jag hade mer tid och energi till att fylla dagarna med den aktiviteten. Tur jag snart får sommarlov!

Skriv något här

