Tjuvlyssnat

Idag har jag hört två nya verb, eller snarare två för mig nya uttal av verb.

Min föreläsare pratade om att det var något som skulle ”synnas” i textanalysen, men jag minns inte vad det var som skulle synas (bli synligt).

Det är svårt att inte höra vad folk säger när de pratar i telefon bredvid en på bussen, därför kunde jag inte låta bli att höra hur grannen sa ”… och då vill hon ”redda” ut det”. Vad det var som skulle redas ut framgick dock inte.

Kanske är det här bara dialektala uttryck. Är det någon av er som säger så här? Jag vet att man inte får klaga på hur folk pratar men det är roligt att lägga märke till det ändå.

3 reaktioner till “Tjuvlyssnat

  1. Kommer föreläsaren från Dalarna? Fredrik och hans familj säger synnas. (Och ”hitta på strumpan” när de menar ”hitta strumpan”. Hah!)

      1. Uppsala? Vi får tjuvlyssna på folk från den delen av Svealand (Uppland, kanske Gästrikland, Dalarna) och se om det är ett regionalt fenomen!

Skriv något här

