Svåra svenska ord

Det finns en app som heter Svåra Svenska Ord, som bygger på samma princip som högskoleprovets ORD-del: 40 ord och 5 svarsalternativ per ord. Jag gillar det här ”spelet” och har inga problem att få 80% rätt men …

… när föreläsningarna jag går på är fullproppade med ord som diskurs, koherens, diskrepans, kohesion och diskursanalys stänger min hjärna av och jag förstår ingenting. Framförallt ordet diskurs får mig att sluta lyssna (vad betyder det egentligen?!). Varför måste folk använda det i tid och otid? Kan vi inte prata vanlig svenska bara för vi är universitetsstudenter?

Tänk om man kunde skicka sina föreläsare och kursare på klarspråkskurs!

2 reaktioner till “Svåra svenska ord

Skriv något här

