Skip to content

GIFF sammanfattning

7 februari, 2012

 

Förra veckan besökte jag Göteborgs filmfestival (GIFF) och ni som inte varit där än tveka inte fler år! Seminarierna var väldigt intressanta men moderatorn på de två första borde övat mer på sin engelska. Egentligen var alla filmer jag såg bra men mina höga förväntningar satte nog krokben för några av dem.

Danish Focus: Danish Fiction vs. Danish Documentaries
I panelen satt regissörerna Mads Mathiesen, Eva Mulvad och Birgitte Stærmose samt en representant från Danska filminstitutet.

Master Class: Lone Scherfig
Samtal med regissören som bl.a. gjort Italienska för nybörjare, One Education och En dag.

Work-in-progress: Marie Krøyer
I panelen satt regissören Bille August, Sverrir Gudnason som spelar Hugo Alfvén och producenten Karin Trolle. Filmen har premiär i Danmark i november.

Jag vill ha allt
Svensk kortfilm om vad man gör när man inte vet var man ska gå. Lite väl lång (24 min) och udda val av förfilm till Burden of my heart.

Burden of my heart
Rwanda 16 år efter folkmordet. En film med många kontraster. Filmaren och regissören Iris Olsson fanns på plats för frågor efter filmen.

Karen Blixen behind her mask
Aage Henriksen berättar om sin nära men märkliga relation med Karen Blixen för sin son och filmaren Morten Henriksen. Jag invänder mot att det bara var en person som fick berätta om sin relation till den danska författaren.

The big fix
Vad som hände efter oljeutsläppet från Deep Water Horizon 2010. Räcker det att oljan inte syns för att den ska ha ”försvunnit”? Skuldfrågan kvarstår och meningarna går isär om det verkligen slutat läcka. Den bästa filmen jag såg under festivalen! Om jag kunde skulle jag sluta använda olja efter att ha sett den.

Skriv något här

