Skip to content

Jungfrudansen

25 januari, 2012

 

Jungfrudansen (Dancing with the Virgins) av Stephen Booth, 2001

En kvinna blir brutalt överfallen på Ringhamheden i Derbyshire. Några veckor senare mördas en kvinna i samma område och hittas vid stensättningen De nio jungfrurna. Poliserna som ska lösa fallet blir inte bara tvungna att hantera de komplicerade relationerna mellan de boende i närheten av platsen utan också av de inre konflikter som råder inom kåren.

Och de hörde tystnaden som följde. Och den hördes ljudligast av allt.

När jag ska koppla av gör jag det gärna med en deckare och den här gången fungerade det fint. Jungfrudansen är andra delen i serien om poliserna Ben Cooper och Diane Fry. Jag har inte läst den första och det fanns en del referenser till saker som hänt  tidigare (f.a. bland poliserna) men det var inget som störde själva läsningen. Snarare blir jag nyfiken på att läsa första delen och ta reda på det.

Boken innehåller många intressanta personer vars levnadsöden flätas samman under tiden mordgåtan ska lösas. Och det är svårt, för att inte säga omöjligt, att veta på förhand vem mördaren är.

VARNING! Läs inte mer om du vill läsa boken.
Först trodde jag att jag varit lite väl trött när jag bara hade ca 20 sidor kvar och fortfarande inte hade grepp om vem mördaren var, men på de sista sidorna fick jag svaret. Inte vem mördaren var utan att jag inte varit trött och ouppmärksam. Ska man gilla att det är ett halvöppet slut på en mordgåta?

Skriv något här

