Skip to content

Matmissen

23 januari, 2012

Så här står det på en av universitetsrestaurangernas hemsida:

Visste du att: Lunch kallades ursprungligen för middag, eftersom den intogs vid middag, mitt på dagen. Middag kom dock att skifta betydelse till att syfta på dagens största mål. Det engelska ordet lunch lånades in på 1800-talet, när middag allt oftare åts på kvällstid i städerna. På landsbygden intogs dock huvudmålet mitt på dagen långt in på 1960-talet.

Kära akademiska värld, visste ni att: man fortfarande intar huvudmålet mitt på dagen på vissa platser i Sverige (och inte bara på landsbygden)?!

3 kommentarer leave one →
  1. 23 januari, 2012 13:06

    Landsbygderna är därmed där var man äter huvudmålet under dagen, eller hur 😉 Hälsomässigt vore det också bättre att har middagsbordet vid middagen.

    Smaklig måltid!

  2. 23 januari, 2012 15:00

    Har en känsla av att landsbygd är allt utanför Stockholm. Men det där med lunch eller middag är kanske snarare en klassfråga eller snarare var det. När jag jobbade sa jag alltid lunch om måltiden mitt på dagen men när jag är hemma säger jag middag. Vet inte varför. Samma ”problem” har man i UK. Här i den norra delen säger man ofta ”tea” om huvudmålet vilket är väldigt förvirrande både för en utlänning och för en engelsman som bor i södra delen av landet.

    • 23 januari, 2012 22:02

      Jag säger olika beroende vem jag pratar med. Logiskt tycker jag middag är det man äter mitt på dagen (=middagen).

Skriv något här

