Skip to content

Särskrivning i köket

20 januari, 2012

 

 

En liten fredagsfundering:

Varför särskriver man gul lök men inte annan lök (vitlök, rödlök, charlottenlök etc.)?

4 kommentarer leave one →
  1. 22 januari, 2012 20:44

    Jag tänkte precis samma sak häromdagen på jobbet. Jag revolterade och skrev gullök bara för att jag ville och tyckte att det borde skrivas så 😛

  2. 22 januari, 2012 21:15

    Fast … man uttalar det annorlunda också. Är det stavningen som påverkat uttalet eller tvärtom? Jag är inte så förtjust i all hopskrivning som pågår omkring mig så jag tänker nog fortsätta hålla i sär gul och lök.

  3. Tini permalink
    23 januari, 2012 20:31

    Om man skriver gullök, så skulle det ju kunna vara gull-lök, eftersom det sammanskrivet blir gullök, och då vet man ju inte om man menar en gul lök eller en gullig lök:)

    • 23 januari, 2012 20:47

      Tydlighet är alltid bäst som min sociolingvistiklärare sa 🙂

Skriv något här

