Skip to content

Eat pray love

28 december, 2011

 

Lyckan, kärleken och meningen med livet (Eat pray love), 2010

Liz Gilbert lämnar sitt liv i USA för att tillbringa ett år på resande fot. Fyra månader ska hon vara i Italien, fyra månader på ett ashram  i Indien och till sist fyra månader på Bali. Hon vet nästan ingenting om vad som väntar henne, inte heller hur hennes liv kommer se ut när hon kommer tillbaka.

Believe in love again

Den här filmen är som så många andra filmer idag baserad på en bok (med samma titel). En bok jag läste för flera år sen och då tyckte om till ungefär 2/3. När jag läste boken visste jag inte att den var baserad på författarens eget liv och tyckte den kändes ganska tillrättalagd. Min bror sa samma sak om filmen (och han har inte läst boken) men kan man verkligen klaga på trovärdigheten i en historia som är sann?

Som ofta annars är det en lite märklig översättning av titeln. Den engelska titeln refererar till vad Liz gör (eller lär sig göra) på de olika platserna medan den svenska titeln möjligtvis talar om vad hon söker efter under hela sin resa.

Det här är ingen dålig film men eftersom jag läst boken tyckte jag att mycket saknades. Allt gick väldigt snabbt och en del saker som hände saknade förklaring eller tyngd i filmen. Så om man inte absolut vill se Julia Roberts eller Tuva Novotny (eller någon av de andra skådespelarna) tycker jag man kan läsa boken istället.

No comments yet

Skriv något här

