Skip to content

Låna bilder

15 december, 2011

I veckan har jag fått veta att man inte får låna bilder på internet utan att fråga (till sin blogg, hemsida etc.). Jag har tidigare alltid länkat källan till mina lånade bilder men det är tydligen inte tillräckligt. Därför ser vissa gamla inlägg lite märkliga ut numera.

Eftersom jag hitills inte sett en enda blogg eller hemsida med bildtexter i stil med ”bild publicerad med tillstånd från fotografen” antar jag att det är många som inte vet om detta. Vad som gäller kan man läsa här.

Även om ”alla andra” gör det innebär inte att det är lagligt (tänk bara på hur många som inte visar tecken när de svänger med cykeln…). Ingen vill väl riskera att få en onödig faktura?

No comments yet

Skriv något här

