Skip to content

Fruset ögonblick

14 december, 2011

 

 

Fruset ögonblick av Camilla Ceder, 2008

En man blir brutalt mördad hemma på sin gård. Till synes helt oprovocerat. Fanns det något i hans förflutna som ingen visste om? De som hittar honom börjar med att ljuga för polisen, men varför? Och kommer polisernas komplicerade privatliv påverka utredningen? Frågorna är många som sig brukar i en deckare.

Jag törs helt enkelt inte. Det är en konst att vara ensam, jag är dålig på det. (…) Det är en konst att umgås med människor också.

Som så många andra deckare växlade Fruset ögonblick mellan nutid och dåtid. Och i den senare växte sakta men säkert mördarens bakgrund fram. Jag hann misstänka flera olika innan upplösningen i slutet.

Romanen som är Ceders debut var lite seg att komma in i men efter ett tag fick historien fart och då ville jag inte sluta läsa. Trots den sega starten var boken ändå lättläst.

Glädjen över att få läsa en deckare var definitivt starkare än viljan att släppa ifrån mig en halvseg bok och det var nära att jag lånade uppföljaren Babylon på biblioteket idag. Mer deckare på lånekontot!

No comments yet

Skriv något här

