Skip to content

Vilken våning sa du?

30 november, 2011

Min mamma jobbar på fritids men hoppar ibland in som vikarie i skolan. Igår hade hon vikarierat i svenska och skulle förklara lång och kort vokal (som jag kallar det) men hon skulle göra det med hjälp av första och andra våningen. Hon förstod ingenting och inte jag heller.

Någon som lärt sig vokalerna med våningsformeln och kan förklara?

4 kommentarer leave one →
  1. 1 december, 2011 17:03

    Jag har inte ens hört talas om långa och korta vokaler, enbart hårda och mjuka. Har de något med varandra att göra?

    • 1 december, 2011 17:32

      Nej, långa och korta har med hur många konsonanter som följer. Jfr hat (lång) och hatt (kort).

      • 8 december, 2011 19:48

        Ja just det! Nu känner jag igen det 🙂 Dock förstår inte jag heller hur våningarna kommer in i bilden.

  2. 8 december, 2011 22:06

    Mysteriet kvarstår…

Skriv något här

