Skip to content

Satslösning på vardagen

29 oktober, 2011

 

Under ett samtal med en kompis igår insåg jag att jag satt och delade upp hennes meningar i satsdelar, och på väg hem senare på dagen funderade jag på om tyckande skulle kunna vara ett substantivistiskt particip. Ni som läser eller har läst språk kanske förstår mig. Man vill gärna prova teorierna på verkligheten, medvetet eller omedvetet.

Även om min lärare sagt att det är svårt att göra satslösning på löpsedlar, eftersom de sällan är fullständiga satser, kan jag inte låta bli att tillämpa det jag lärt mig på det jag ser och därför stannade jag upp inför det här löpet. Fast i det här fallet handlar det inte bara om en ofullständig sats utan också brist på klarspråk, för vad är det egentligen som har ökat?

Det borde finnas en struken komparativfras någonstans i texten och även om jag läst artikeln som löpet refererar till saknar jag svaret på vad det är som ökat. Är det 50 % fler som sökt till mäklarprogrammet i Malmö till nästa termin jämfört med den här terminen? Är det 50 % fler av alla som sökt till mäklarprogrammet som vill läsa i Malmö jämfört med de andra orterna i Sverige? Är det … v ad då?

En löpsedel får gärna väcka frågor (och därmed locka till läsning) så länge artikeln svarar på dem.

One Comment leave one →
  1. 29 oktober, 2011 17:22

    Förstår dig. Här hemma sätter min man i halsen mer eller mindre varje dag över journalisters bristande kunskaper i statistik.

Skriv något här

