En dag

 

 

En dag (One day) av David Nicholls, 2009

Emma Morley och Dexter Mayhew tillbringar en natt tillsammans efter examen från universitetet. Nästa dag, den 15 juli, måste de skiljas åt. De har olika tankar om livet som ligger framför dem och det är oklart om de kommer mötas igen. Boken följer de två personerna på ”årsdagen” ungefär 20 år framåt.

Han kände hennes skratt mot sitt bröst, och i det ögonblicket tänkte han att det inte fanns någon bättre känsla än att få Emma Morley att skratta.

Jag såg trailern till filmen En dag i somras och även om jag inte avlagt det här löftet ville jag ändå läsa boken först. När jag läst ut boken häromdagen var jag tvungen att se trailern igen för jag undrade vad det var som fått mig att vilja läsa boken och därför vill jag redan nu varna de som tänkt läsa boken (eller se filmen). Om du vill behålla din bild av boken eller vill läsa den utan förväntningar, sluta läs nu!

Det är så mycket med den här boken som jag inte gillar att jag har svårt att se att det är en fin historia. Författaren har använt sig av blandat tempus och jag hade förstått om det var för att betona när det beskriver nutid (15 juli) och när det beskriver dåtid (året som gått) men det finns ingen sådan logik bakom tempusbytena. Jag har själv en benägenhet att blanda tempus när jag skriver prosa men ändrar det så fort jag får syn på det eftersom det stör läsningen.

En annan sak som gjorde boken svårläst för mig var att Dexter var en så otroligt osympatisk och platt karaktär att jag någonstans i mitten övervägde att inte läsa färdigt boken. Att skriva om boken här och en förfrågan om att se filmen på premiärdagen fick mig dock att fortsätta läsa.

Kanske hade jag gillat boken bättre om jag läst den på engelska, för En dag har fått mig att än en gång förstå vikten av att läsa en bok på originalspråk. Det är bättre än att sitta och störa sig på ”översättningsfel”.

I den versionen jag läste var första uppslaget täckt av citat från diverse recensioner (se bild ovan) och jag undrar om en bok verkligen behöver så här många lovord för att bli såld? Borde inte en bra bok sälja sig själv?

Alla som är runt 35 och inte känner igen sig i En dag måste vara lyckliga och totalt ointressanta dårar. Han eller hon har inte levt. De har bara låtsats, lyder ett av citaten och jag förstår inte vad eller vem jag ska känna igen mig i. (Dessutom handlar boken inte bara om Emma och Dexter när de är runt 35.)

Många verkar ändå gilla boken och jag kan jag fortfarande bli sugen att se filmen när jag ser trailern men när jag nu vet hur historien kommer att utveckla sig och hur karaktärerna verkligen är vill jag det nog ändå inte.

8 reaktioner till “En dag

  1. Jag såg ju filmen först och kom sedan inte på tanken att läsa boken. Normalt har jag lätt att falla för skitstövlar men Dexter var bara irriterande. Jag blev förvånad när jag hörde en intervju med regissören att hon medvetet hade valt att lägga betoningen på honom.

  2. Åh, precis så där kände jag också när jag läste den i somras. Jag gillade den inte alls och speciellt inte de sista kapitlen som jag mest bara tyckte var konstiga. Pratade med en vän i helgen som verkligen hade slutat att läsa den i mitten för att Dexter var alldeles för osympatisk.
    Jag är inte sugen på att se filmen efter att ha läst boken.

  3. Jag tyckte inte om boken men läste klart den ändå för jag var tvungen, och jag fattade att en sådan klyschig historia lär ha ett lika klyschigt slut, och tyvärr fick jag rätt. Karaktärerna är ocharmiga och platta, historien är banal och stilen är medioker.
    Jag vet inte vad jag ska göra med mitt ex av boken, stör mig på att den står i bokhyllan. Jag kan ju inte gärna ge bort den till någon och därmed sprida skiten vidare.

    1. Hittills har jag bara hört om folk som sträckläst boken (och läst alla glada recensionscitat…) så det är intressant att ingen av er gillar den. Du kanske kan ge boken till någon annan som också är tvungen att läsa den? Med en varningstext på första sidan.

Skriv något här

