Skip to content

Höst

19 oktober, 2011

 

Igår piskade regnet mot fönsterrutorna och mörkret intog staden mycket tidigare än vanligt. Istället för att bli alltför höstdeppig skruvade jag upp radion (det fungerar fortfarande fint att lyssna på sommarpratarna) och lät det kryddiga äppelmoset sprida sin väldoft i lägenheten.

När allt var färdigt insåg jag vilken perfekt present det här är så det får bli mitt bidrag till Månadens sötsak på bloggen Söta saker.

Om du tror det är svårt att göra sitt eget äppelmos kan jag dementera detta direkt. Gör bara så här:

Fyll en gryta med vatten och 1 tsk citronsyra.
Skala och klyfta 2 kg äpplen. Om du har en sån här fiffig grej (äppelpipa? kärnhusurtagare?) blir det ännu roligare.

Lägg äppleklyftorna efterhand i vattnet, så att de inte mörknar. När alla äpplen är klyftade häller du av det mesta av vattnet (spara lite i botten) och låter äpplena koka långsamt tills de mjuknat. Det är häftigt att se hur de nästan smälter i värmen!

När äpplena blivit mos tillsätter du socker och kryddor efter smak.. Jag valde 1 dl socker, kanelstänger och nejlikor.
Låt sjuda ytterligare 5 minuter.

Häll på rena burkar. Klart!

Moset går utmärkt att frysa. Jag brukar låta kryddorna få vara kvar i burken i frysen men tar ur dem när jag ska använda moset. Kanelstängerna kan man skölja och återanvända till julpyssel.

7 kommentarer leave one →
  1. 19 oktober, 2011 13:40

    Åh, jag kan känna dofterna. Jag blir nästan frestad att gå ut och införskaffa äpplen men jag äter ju inte äppelmos…

    • 19 oktober, 2011 13:42

      Inte? Men då får du göra mos (eller sylt) av någon annan frukt!

  2. Julia Tagevi permalink
    19 oktober, 2011 22:48

    Åh, det ser ljuvligt ut! Perfekt Julia-projekt också (dvs lagom omfattande). Men vad menar du med ”när klyftandet är klart” då det är dags att hälla av vatten?

    • 20 oktober, 2011 08:56

      Härligt! Det blev kanske lite otydligt eftersom jag skrev av receptet från huvudet. Har läst originalrecept och skrivit som det nu.

  3. 21 oktober, 2011 18:15

    Så ljuvligt de verkar. Äppelmos som är så gott och med de kryddorna kan jag höra julmyset knacka på dörren 🙂 Själv har jag provat göra päronmos i höst men tyvärr glömde jag skala dem innan så de misstog charmen lite. Men gott blev det ändå.
    Kram

    • 23 oktober, 2011 19:07

      Päronmos låter gott. Får testa det nästa gång! (utan skal)

Trackbacks

  1. Goda gåvor | Söta saker

Skriv något här

