Skip to content

Mitt nya jag

21 september, 2011

 

Mitt nya jag (Remember me?) av Sophie Kinsella, 2008

Lexi vaknar upp en morgon med en ny kropp, ett nytt jobb, en ny garderob, en ny man … ett helt nytt liv. Tre år av hennes liv har försvunnit och så även hennes gamla jag. Vem är hon nu och vad är det egentligen som hänt de tre senaste åren?

Sophie Kinsellas böcker (och liknande romaner) läser jag när jag vill bli underhållen och inte orkar tänka så mycket – men ändå vill läsa och inte se på tv. Böckerna går snabbt att läsa och är en skön avkoppling från vardagen.

Förra gången jag läste Kinsella upplevde jag lite samma sak som den här gången; att jag blir osäker på om jag ska känna sympati för huvudpersonen eller om jag skrika åt henne att skärpa sig. Det är också möjligt att boken är skriven på ett sådant sätt att jag som läsare känner mig otroligt smartare än huvudpersonen (som verkligen inte förstår mycket förrän i slutet…).

På tal om slutet: Alla vet hur sådan här böcker slutar. Så jag behöver inte ens varna er om det. Därmed inte sagt att man ska låta bli att läsa boken.

No comments yet

Skriv något här

