Skip to content

Vinteräpplen

7 september, 2011

 

Vinteräpplen av Josefine Sundström, 2010

På en ö utanför Kaskö i Finland växer Mari upp. Hennes mamma Susanna är ensamstående förälder med tre barn och fostrar med hård hand. Mari får senare en dotter, Tova, och hon flyttar från ön så fort hon kan men mannen hon gifter sig med är inte den hon först trodde. Vinteräpplen handlar om dessa tre kvinnor, människosyn, hur det sociala arvet kan hålla oss kvar i en roll vi egentligen inte trivs i och hur svårt det är att slå sig fri.

Viss kärlek är som vinteräpplen, mognar sent och håller länge.

Omslaget lurade mig. Men i de lugnaste vatten… Jag försöker undvika baksidestexter så mycket som möjligt och visste därför inte vad Vinteräpplen skulle handla om. Den brutala värld som målades upp i romanen gjorde det svårt att läsa ibland, speciellt när det enda jag ville var att skrika ut min avsky över människors beteende och människosyn men eftersom jag satt på tunnelbanan fick jag nöja mig med att grimasera lite försiktigt och skrika inombords istället. Det som gör det värre är att boken har självbiografisk grund och jag vet att det även är en verklighet för många andra människor därute.

När jag läser en debutroman märks det alltid mer eller mindre att det är en debutbok. I det här fallet mindre. Jag tänkte på det några gånger men det var oftast inget som störde. Det var roligt att se att Josefine Sundström inte bara kan dansa, sjung och leda tv-program. Berättelsen om de tre kvinnorna flyter smidigt fram och det är spännande nästan hela vägen fram till slutet.

 Nu väntar jag spänt på nästa bok från Josefine Sundström.

4 kommentarer leave one →
  1. 13 september, 2011 22:51

    har tänkt läsa den ett tag nu,..får nog ta tag i den nu 🙂

Trackbacks

  1. IWD 2012 « livet med andra ord
  2. Boel och Oscar | livet med andra ord

Skriv något här

